Okolicznościowej konferencji podsumowującej Ogólnopolski Konkurs dla szkół podstawowych „Żywności nie marnuję, planetę szanuję”, towarzyszyły warsztaty kulinarne, higieniczne i sensoryczne:
„Moc gotowania. Wspólne gotowanie”, poprowadzili dr inż. Artur Głuchowski, dr inż. Marlena Pielak, dr inż. Katarzyna Kajak-Siemaszko i dr inż. Piotr Sałek.
Uczniowie zapoznali się z pracownią technologiczną i mieli możliwość samodzielnego przygotowania pod kierunkiem prowadzących, tradycyjnych (tartinki, bubble tea) i molekularnych dań (jogurtowe ravioli, sztuczny kawior, jadalna ziemia, żywność w formie piany), jak również dekoracji z gruszki w postaci jeża.
„Moc czystych rąk i nie tylko..”, poprowadziły dr inż. Elżbieta Rosiak, dr hab. Monika Trząskowska, prof. SGGW. Uczniowie zapoznali się z pracownią higieniczną i stosowanym w nim wyposażeniem oraz mieli możliwość poznania mikrobiologicznej oceny żywności. Samodzielnie przeprowadzili interesujące doświadczenia, w tym przygotowanie próbek do oceny i ich rozcieńczeń, hodowanie i liczenie bakterii, posługiwanie się pipetą automatyczną.
„Moc naszych zmysłów. Rola zmysłów w ocenie żywności”, poprowadziły dr hab. Eliza Kostyra, prof. SGGW i dr inż. Anna Piotrowska. Warsztaty sensoryczne uświadomiły młodym uczestnikom rolę zmysłów w ocenie jakości żywności. W trakcie zajęć uczniowie zapoznali się z profesjonalnie wyposażoną pracownią analizy sensorycznej. Dowiedzieli się jakie czynniki warunkują dokładność i powtarzalność ocen sensorycznych produktów żywnościowych. Uczniowie mieli możliwość sparawdzenia swojej wrażliwości sensorycznej i umiejętności opisywania wrażeń. Wykonywali zadania związane z oceną wzrokową próbek, rozpoznawaniem smaków podstawowych w roztworach wodnych, różnicowaniem dźwięków oraz identyfikowaniem różnych zapachów. Mieli również możliwość zapoznania się z innowacyjnymi urządzeniami takimi jak elektroniczny nos, elektroniczny język oraz elektroniczne oko. Dowiedzieli się jak dużą rolę pełnią emocje w wyborze i konsumpcji żywności. Mieli okazję zmierzyć poziom i rodzaj swoich emocji przy wykorzystaniu urządzenia FaceReader.