Dotychczasowe osiągnięcia projektu JUNIOR-EDU-ŻYWIENIE (JEŻ)

W latach 2022-2023 do programu przystąpiło 2218 szkół podstawowych, w tym aktywnie uczestniczyło 2214 nauczycieli z 16 województw.

 

W latach 2022-2023 w badaniach ankietowych dotyczących stanu wiedzy i zachowań żywieniowych wzięło udział 27227 uczniów z klas I-VI, z czego wśród 18805 uczniów wykonano pomiary antropometryczne, a 8111 uczniów zostało objętych badaniami składu ciała (metoda BIA).

 

W latach 2022-2023 w badaniach jakościowych (Focus Group Interview) dotyczących potrzeb i metod oddziaływania w zakresie form i treści komunikowania wiedzy żywieniowej wśród dzieci i rodziców oraz nauczycieli wzięło udział 162 uczniów w wieku 7-12 lat i 101 ich rodziców oraz 112 nauczycieli szkół podstawowych.

 

W latach 2022-2023 w badaniach ankietowych (ilościowych) dotyczących oceny poziomu wiedzy i świadomości żywieniowej wzięło udział 16988 rodziców i 2613 nauczycieli.

 

W latach 2022-2023 w badaniach ankietowych dotyczących organizacji żywienia w szkołach wzięło udział 1000 szkół, a badania jakościowe z tego zakresu przeprowadzono w 24 placówkach przeprowadzając wywiady indywidualne z 48 przedstawicielami szkół (w tym dyrektorzy, intendenci, osoby odpowiedzialne za żywienie w szkole).

 

W konkursie na kalendarz na 2024 rok dotyczący problematyki żywieniowej pn. „12 mocy w 12 miesięcy” wzięły udział 104 szkoły podstawowe z całej Polski, przy czym wyłoniono 16 laureatów w każdym województwie, przyznano 16 nagród, w tym jedną nagrodę specjalną i 5 wyróżnień.

 

W latach 2022-2023 przygotowano monografię naukową dla osób zainteresowanych pogłębieniem wiedzy z zakresu żywności i żywienia, dwie publikacje zawierające gotowe scenariusze lekcji dla klas I-III oraz IV-VI (Przewodnik metodyczny dla klas 4-6 oraz Moc edukacji żywieniowej w szkole dla klas I-III) wraz z 34 filmami edukacyjnymi. W celu zwiększenia atrakcyjności materiałów edukacyjnych przygotowano komiks o tematyce żywieniowej, rebusy i krzyżówki żywieniowe („JEŻowe moce żywieniowe”), plakat edukacyjny, zakładkę do książki z 7 zasadami prawidłowego żywienia według prof. Stanisława Bergera oraz interaktywną aplikację mobilną EDU-APPKĘ. Ponadto dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców przygotowano nowoczesną „JEŻową książkę kucharską” z nagranymi filmami prezentującymi sposób przygotowania potraw, udostępnionymi dla użytkowników poprzez kody QR lub aplikację runvido.com.

 

W szkoleniach dla nauczycieli szkół podstawowych z wykorzystaniem platformy e-learningowej Moodle SGGW (50 godzin lekcyjnych, 21 wykładów i warsztaty stacjonarne) dotychczas wzięło udział 1136 nauczycieli klas I-III oraz 1143 nauczycieli klas IV-VIII.

 

Odbyły się dwie konferencje dla nauczycieli, w 2022 roku „Edukacja żywieniowa w szkołach podstawowych – doświadczenia i wyzwania” oraz w 2023 roku „Partnerstwo w systemie oświatowym – doświadczenia z realizacji zadania „Junior-Edu-Żywienie”.

 

Przeprowadzono 42 warsztaty żywieniowo- kulinarne, w których uczestniczyło blisko 1000 uczniów.

 

Dotychczas wyniki badań były rozpowszechniane na licznych konferencjach naukowych, a także opublikowano je w dziewięciu artykułach naukowych w prestiżowych, międzynarodowych czasopismach jak: Nutrients, Annals of Agricultural and Enviromental Medicine i Foods oraz złożono trzy kolejne artykuły, które są w recenzjach.