O projekcie
„Popularyzacja wyników badawczo-aplikacyjnych z badań nt. żywienie uczniów i ich postawy wobec żywności i żywienia oraz wdrożenie programu edukacji żywieniowej dla uczniów klas I-VIII szkół podstawowych. Akronim Junior-Edu-Żywienie (JEŻ-bis)”
Projekt Junior-Edu-Żywienie (JEŻ-bis) realizowany jest przez zespół naukowców pod kierunkiem prof. dr hab. Krystyny Gutkowskiej z Instytutu Nauk o Żywieniu Człowieka SGGW w Warszawie. Czas projektu obejmuje lata 2024 i 2025.
Projekt jest kontynuacją prowadzonego w latach 2022-2023 w całej Polsce, w 2200 szkołach podstawowych, projektu „Przeprowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia dzieci i młodzieży oraz opracowanie i wdrożenie programu edukacji żywieniowej uczniów klas I-VI szkół podstawowych. Akronim: Junior – Edu-Żywienie (JEŻ)”.
Realizatorem tego zadania był Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka (INoŻCz) Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (SGGW) we współpracy z Narodowym Instytutem Zdrowia Publicznego-PZH-PIB w Warszawie.
Zadanie zostało sfinansowane ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki.
I edycja projektu w czerwcu 2024 roku uzyskała honorowe wyróżnienie Kapituły Polskiego Godła Promocyjnego „Teraz Polska”.
Cele projektu Junior-Edu-Żywienie (JEŻ-bis)
► propagowanie, ewaluowanie i implementowanie do praktyki szkolnej rezultatów I edycji projektu Junior- Edu-Żywienie (JEŻ)
► uzupełnienia części badawczej projektu poprzez uwzględnienie uczniów klas VII-VIII, ich rodziców i nauczycieli – badania ilościowe i jakościowe z wykorzystaniem opracowanych kwestionariuszy i scenariuszy moderacji oraz badania antropometryczne i składu ciała uczniów
► badania z zakresu marnotrawstwa żywności szkołach i domach rodzinnych uczniów
► opracowanie publikacji popularno-naukowej dla szkół podstawowych propagującej „Dobre praktyki edukacji żywieniowej”
Plany projektu na lata 2024-2025
► dalsze monitorowanie wiedzy, zachowań żywieniowych i stanu odżywienia, a także skali zaburzeń odżywiania wśród uczniów szkół podstawowych klas VII-VIII, oraz uzyskanie opinii nauczycieli i rodziców z tego zakresu z uwzględnieniem skali marnotrawstwa żywności i dobrych praktyk edukacji żywieniowej
► uzupełnienie badań wśród uczniów klas VII-VIII składu ciała (zwartość tkanki tłuszczowej, beztłuszczowej masy ciała, wody) w celu opracowania normatywnych wartości tych parametrów w populacji dzieci i młodzieży w wieku 7-14 lat
► popularyzację uzyskanych wyników badań wśród przedstawicieli systemu oświatowego, a w tym zwłaszcza szkół podstawowych poprzez organizację 16 konferencji w każdym województwie
► implementację i ewaluację dotychczas przygotowanych materiałów edukacyjnych oraz przygotowanie kolejnych materiałów edukacyjnych, takich jak filmy edukacyjne pod nazwą „Moc żywności i żywienia” oraz publikacje popularno-naukowe do wykorzystania w pracy dydaktycznej przez nauczycieli
► upowszechnienie przygotowanych materiałów edukacyjnych wśród szkół podstawowych w całej Polsce
► przeprowadzenie badań z zakresu marnotrawstwa żywności wśród uczniów i opracowanie publikacji popularno-naukowej „Dobre praktyki niemarnowania żywności” oraz przeprowadzenie ogólnopolskiego konkursu dla uczniów nt. „Żywności nie marnuję, planetę szanuję”
► przeprowadzenie ogólnopolskiego konkursu dla nauczycieli „Edukator żywienia” i opracowanie publikacji popularno-naukowej w postaci przewodnika pt. „Dobre praktyki edukacji żywieniowej”
► zwiększenie liczby przeszkolonych nauczycieli z zakresu żywności i żywienia
► opracowanie programu studiów podyplomowych z zakresu „Edukacji zdrowotnej” i zaoferowanie ich jako możliwości uzyskania kompetencji dla nauczycieli planujących realizację zajęć w przedmiocie „Edukacja zdrowotna”
Publikacje
Realizatorem projektu jest Instytut Nauk o Żywieniu Człowieka
Jednostka organizacyjna Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego o charakterze naukowo-badawczym, odpowiadająca za prowadzenie badań naukowych w dyscyplinie naukowej technologia żywności i żywienia.